Yu-Gi-Oh Yu-Gi-Oh Sitesine Hosgaldiniz |
| | Eski Mýsýr Dini Firavunlar ve Piramitler | |
| | Yazar | Mesaj |
---|
Yu-Gi-Oh Pharaoh Atem
Mesaj Sayýsý : 72 Åžəh& : fddg Kayýt tarihi : 30/07/07
| Konu: Eski Mýsýr Dini Firavunlar ve Piramitler Salý Aðus. 07, 2007 4:28 pm | |
| Eski Mýsýr
Özet Mýsýr Tarihi
Yontmataþ devrinde Mýsýr, tropikal bir iklimin etkisindeydi ve bu iklime uygun bitki örtüsüyle kaplýydý. Konutlar henüz vadinin üstündeydi, baþlýca insan etkinlikleriniyse, avcýlýk ve balýkçýlýk oluþturuyordu. Yontmataþ devri sonunda, bütün Afrika'da bir kaya sanatý geliþti, Yukarý Mýsýr'daki kayalar ve maðara duvarlarý, hayvan resimleri, av sahneleri ve gemicilikle ilgili çeþitli görüntülerle süslendi. Cilalýtaþ devri baþlarýnda, Nil vadisinin coðrafi oluþumu tamamlandý ve Sahra'da yaþayan, av köpeði bakýcýlarý, Paleoafrikalý sýðýtmaçlar ve Nilot kökenli balýkçýlar yeni tekniklerden yararlanmaya baþladýlar; yavaþ yavaþ tahýl tarýmý, keten ekimi ve dokumacýlýðý, hasýr iþçiliði ve çömlekçilik geliþmeye baþladý. Köylerin eski görünümleri deðiþti, sazdan kulübelerin yerini kerpiçten evler aldý.
4000 yýlýna doðru benimsenen teknikler giderek yetkinleþtirildi (çakmaktaþý ve bakýr ayný zamanda kullanýldý), bunun yaný sýra fildiþi iþçiliði ortaya çýktý, küçük heykellerin yapýmýna giriþildi. This öncesi dönemde kuzey kültürüyle güney kültürü arasýndaki fark giderek iyice belirginleþti. Ýki uygarlýk merkezi birbirine koþut olarakdüzenlendi: Kuzeyde baþýna kýrmýzý bir taç giyen ve Osiris tarafýndan korunun kral, batý ve doðu eyaletlerini (ya da nomos) yönetiyordu; güneyde bulunan bir baþka kral da baþýna beyaz bir taç takýyor ve tanrý Sethi tarafýndan korunuyordu; güney eyaletlerinin egemenliðiyse onun elinde bulunuyordu.
Eski Mýsýr yaklaþýk üç binyýl varlýðýný sürdürdükten sonra, Ý.S. 395'te Bizans egemenliði altýna girerek Hýristiyanlýðý yada Kýptiliði benimsedi ama Hýristiyanlar ve Araplar, bu son derece geliþmiþ uygarlýðýn izlerini silemediler.
Ý.S.VI. yy'da imparator Ýustinianos, Philai'deki Ýsis Tapýnaðý'ný (Hýristiyan mýsýr'daki son pagan merkezi) kapattýrýnca, dünyanýn en eski uyarlýðý sayýlan bu uygarlýðýn üstüne bütün kapýlar kapanmýþ oldu.
Daha sonra Fransýz Jean-François Champollion'un hiyeroglif yazýlarýný incelemesi ve dolayýsýyla o tarihe kadar karanlýkta kalmýþ birçok soruya ýþýk tutmasý sonucunda Eski Mýsýr uygarlýðýyla ilgili pek çok þey öðrenildi.
XIX. yy'a kadar, Mýsýr tarihi Eski Yunan yazarlarýnýn, özellikle de Herodotos, Sicilyalý Diodoros ve Stranbon'un yazdýklarýndan öðreniliyordu; ayrýca Mýsýrlý rahip Manethon'un Aigyptiake adlý yapýtýndan da yararlanýlýyordu; Manethon bir Mýsýr tarihi yazmaya giriþmiþ ve Mýsýr firavunlarýný 31 sülalede toplayarak bir firavunlar listesi yapmaya çalýþmýþtýr.Bu bölümleme modern bilinler tarafýndan her zaman kullanýlmýþtýr.Günümüzde Eski Mýsýr bilimi (ejiptoloji) henüz çok yeni bir bilim dalýdýr, ama incelediði yazýtlar ve arkeoloji gereçleri o kadar zengin ve o kadar çeþitlidir ki, daha þimdiden Tarihöncesi dönemden Hýristiyanlýk dönemine kadar Eski Mýsýr uygarlýðýnýn ve tarihinin ana hatlarý çizilebilir, en özgün yanlarý belirtilebilir.Ý.Ö. 3000'e doðru, Mýsýr'ýn yazýlý tarihinin baþladýðý sýralarda, uyarlýðýn bütün öðeleri bir araya toplanmýþtý: Ülke Nil'in suladýðý bir toprak þeridi üstüne kurulmuþtu ve ýrmaðýn taþkýn sularýyla besleniyordu; güneþ her gün ýþýklarýyla çevreye iyilik saçýyor, Afrika kökenli beyaz halk sulama kanallarýnýn bakýmýyla uðraþýyor ve huzurunu saðlayan doðal öðelere tapýyordu.Mýsýr halký daha tarihsel döneminin baþlangýç yýllarýnda kendine özgü bir dinginlik edinmiþti; bu durum biraz da siyasal sistem, dinsel özellikler, dil ve yazýyý koruma kaygýsýndan kaynaklanýyordu.Eski Mýsýr yalnýzca, þaþmaz ve düzenli bir firavunlar dizisi deðil, ama eksiksiz bir uygarlýðýn serüveni görünümünü taþýyordu. | |
| | | Yu-Gi-Oh Pharaoh Atem
Mesaj Sayýsý : 72 Åžəh& : fddg Kayýt tarihi : 30/07/07
| Konu: Geri: Eski Mýsýr Dini Firavunlar ve Piramitler Salý Aðus. 07, 2007 4:29 pm | |
|
Eski Mýsýr'da Din
Eski çaglarda oluþan bütün dinlerin çogunda þu dört madde, prensip olarak bulunmuþtur:
1-Tanrý Kavramý
2-Mitoloji ve Efsaneler
3-Dini Inanislar “dogmes”
4-Dini Ayinler
Bu temel prensiplere göre, eski çagda Mýsýr’ýn dini hayatini incelemek için iki çesit belgeye sahibiz.
1-Hiyerogliflerle olan her türlü dini metinler, mabet ve mezar duvarlarýndaki dini inanislar ve ayinlerin tasviri. Klasik bazý tarihçilerin; Herodot, Sicilyali Diodor ve Strabon gibi, Mýsýr’ýn eski dini hakkindaki gözlem ve rahiplerden duyduklarýni yazmalarýdir.
2-Mabetlerde, mezarlarda her çesit ilahlarýn heykelleri, heykelcikleri veya çizilmis, boyanmis resimleri. Eski Mýsýr medeniyetine ait mabet harabelerinde, mezarlarda bu çesit ilah heykel ve resimlerine rastlanmaktadir. Bunlar bazalt ve granitten olan heykellerden baþka, bronz ve altindan heykelcikler, çesitli hayvan baslarýyla temsil edilen ilah ve ilaheleri göstermektedir.
Mýsýr’ýn din hayatinin eksik yönü, iman ve inanma kismidir. Bir de çogu dinlerde esas olan mukaddes kitabin, burada bulunmayisidir.
Mýsýr’ýn tarih önceki devirlerindeki din düsünceleri, totem esasina dayanir. Birer siyasi ve idari bölme olan eski Mýsýr’ýn “Nom”larý, totem olan hayvan isimlerini tasirdi. Mesela çakal, köpek, yilan, sahin normlarý gibi.
Klan halinde yaþayan insan gruplarý bir yere yerlesip siteler, (Nom) olusturduktan sonra sembolleri olan totemler, o yerin ilahi ve mabudu olmustur. Eski din inanislarý bunlara dayanmaktadir.
Eski devirlerdeki bir halkin dini, oturdugu memlekete ve sürdügü hayat tarzina göre degisir. Iste buna göre Mýsýr dini de ilhamini muhitinden almiþtir.
Mýsýrlýlar bir çok ilahlara sahiptiler. Eski Mýsýrlýlarda bu Tanrýlar önemli bir yer isgal etmislerdir. Eski Mýsýr dini, bir çok ve çesitli ilahlarý mukaddes saymiþtir. Onlarýn heykellerini, resimlerini yaparak sekillendirmislerdir. Mýsýrlýlar genellikle çok ilahli Tanrý kavramina inanirlar. Ancak 4. Amenofis devrinde tek ilahli bir düsünce reformu, devamsiz bir hareket olarak kaydedilmiþtir.
Mýsýr ilahlarý konularýni gökten, topraktan, sudan, bitkilerden, hayvanlardan ve insanlardan alirlar. Mýsýrlýlara göre her seyin basi gök Tanrýsýndadir ve bütün eski tarih boyunca, Gök ve Nil ilahlarý daima en önemli Tanrýlar olarak kalmislardir.
Gök Ilahinin ismi ve þekli degismekle berber, gökyüzündeki yildizlar, Güneþ ve ay en eski ve devamli ilahlar arasindadir. Sonra yeryüzü ilahlarý gelir ki, toprak, su ve agaçlar bunlarýn sembolüdür.
Hayvanlar alemi ise Mýsýr ilahlarý arasinda en kalabalik yeri isgal ederler. Bu mukaddes sayilan hayvanlar, bazen bizzat kendileri veya bir özel isaret ile, bazen de sadece baslarý ile insan vücudu üzerinde temsil edilmislerdir. Mesela Osiris ölüler ilahidir.
| |
| | | Yu-Gi-Oh Pharaoh Atem
Mesaj Sayýsý : 72 Åžəh& : fddg Kayýt tarihi : 30/07/07
| Konu: Geri: Eski Mýsýr Dini Firavunlar ve Piramitler Salý Aðus. 07, 2007 4:30 pm | |
|
Mýsýrlýlarýn ilah kavrami hakkindaki bilgileri sadece metinlerden ögrenebiliyoruz. Mesela, piramit metinlerinde, bir firavun öldügü zaman nasil ve ne suretle ilah mertebesine yükseliyor? Bu metin de az da olsa bilgi verilmektedir.
Rahipler – Ayinler – Mabetler:
Mýsýr dininin tatbikatini rahipler yapar ve onlar bu teolojiyi düzenlerlerdi. Rahipler krallar tarafindan çok zengin bir hale getirilmislerdir. Rahipler, halk tarafindan ilahlara kesilen kurbanlar ve verilen hediyelerle bol bol geçiniyorlar ve mabetlerde genis yerlerde oturabiliyorlardi. Ayni zamanda da devlete vergi vermekten muaftilar. Angarya islerde çalistirilmadiklarý gibi, askeri görevde görmüyorlardi. Böylece halk içinde bir otoriteye sahiptiler.
Mabetler, Mýsýr sehrinde en önemli yeri isgal ettigi gibi, abide bakimindan da en büyük binalardir. Mabet Tanrýlarýn evi, heykel ve sembollerin saklandigi mukaddes ter, ayni zamanda da totem sayilan hayvanlarýn serbestçe girebildikleri bir bina idi.
Ayinler, büyük dini törenlerden baþka, her gün mabetlerde gerçek formüllü dualarla ilah heykellerin önünde yapilir ve bunlarý ya bizzat kral veya rahipler idare ederlerdi. Mabedin içine güzel kokular yakilir ve rahibeler tarafindan müzik çalinarak dans edilirdi. Ayinler her gün ve her mabette ayni sekilde icra edilirdi.
Buna göre ilahlarýn da krallar gibi, iki esasi vardýr:
1- Vücut “Zet”ki yeryüzünde ilahi temsil eder.
2- Ruh “Ka” ise ilahi ve semavi olan elmandir.
Ilk temsil edilen ilahlar MÖ 4000 ortalarýnda baslamiþtir. Mýsýr’ýn dini fikirleri belirten ilk belgelerden biri MÖ 2625 yilinda Saqqara piramitlerindeki, Kral Unas’in mezarinda olan yazidir. Heliyopolis’te yer tutan ve Güneþ temeline dayanarak “Ra” adini tasiyan mabut bulunur.
Mýsýr’da bir de ayni kavrami ifade eden ilahlar, baþka baþka isimlerde de anilmislardir. Mesela Hor, Ra, Aton isimleri hep Güneþ’i temsil eden ilahlardir. Bunun sebebi siyasi merkezlerin degismesidir.
Mýsýr ilahlarýni iki büyük grupta toplayabiliriz: Yerel Totemler “gök” ve Yer Ilahlarý.
Yerel totemler, göçebe kabilelerin yerlestikleri sitelerde, mukaddes saydiklarý hayvan ve putlarý insan vücudu ile de birlestirerek temsil ettikleri ilahlardir. Bu suretle kabile ilahlarý, yerel Tanrýlar olmuslar ve “sitenin hakimi” sayilmislardir.
Ilahlar ilk zamanlarda erkek olsun kadýn olsun yalniz yasar ve hakimiyetini korumada çok kiskanç davranirdi. Fakat Mýsýrli buna bir aile olusturmakta gecikmemis, evli düsünülen ilah çocugu ile beraber bir üçlü sisteme geçmiþtir.
Bunda bas hakim olan baba degildir. Bazen de kadýn ilahe tamamiyla hakim durumdadir. Mesela Dendara’daki Hathor gibi.
Ilah ailesiyle beraber kendi sarayi sayilan mabette oturur, bazen de yanina baþka ilahlarýn girmesine izin verebilirdi. Yeryüzünde yaþayan ve Tanrýnin sembolü temsil edilen Firavun da her vakit ilahin karsisina çikabilirdi.
Fakat kral her mabette ayni zamanda bulunamayacagi gibi, kendisine vekil olarak rahipleri birakir ve onlar ilaha, mabede ve onun arazisine bakarlardi.
Bazý yerel ilahlarýn hakimiyet sahalarý, zamanla da genislemiþtir. Bunun en tipik örneði Deltada Busiris eyaletinde bir agaçla temsil edilen bitki ve ölüler ilahi Osiris’in ta Güney Mýsýr’a kadar gidisidir. Buradan önce Memfis’e giderek, yerel ölü ilahi olan Anubis’in yerine geçmis, sonra da Yukari Mýsýr’da Abidos’ta köpek þekline girerek ölüleri korumustur. Sonraki devirlerde ise bütün Mýsýr’da Osiris ölüler ilahi olarak yer almiþtir.
Bu yerel ilahlarýn esas ilk merkezleri kesin olarak pek tespit edilmemekle birlikte, bir çoklarý daima malum olmustur. Mesela Asagi Mýsýr’da Horus, Busiris’te Osiris, Memfis’te Ptah, Dendara’da Hathor gibi.
Eski fikirden kalmis olarak tarihi devirlerde de tapilan canli hayvanlar olmustur. Bunlarýn en baslicasi ve söhret sahibi olan , Memfis’te takdis edilen Apis Öküzü’dür. Beyaz lekeleri olan siyah renkli bu öküzün, basinda üçgen þeklinde beyaz bir alametin olmasi lazimdi. Memfis’te beslenerek korunmustur. Bu hayvan Ptah’in bir canli numunesi sayilir ve onun bu hayvanda yasadiðini rahipler anlayabilir sanilirdi. Alnindaki siyah üçgenden baþka sirtinda akbabaya benzeyen bir sekil, sag yaninda bir hilal, dili üzerinde ise hamam böcegine benzeyen bir isareti bulunmasi gerekti. Ayni zamanda da kuyruk tüylerinin çift olmasi gerekiyordu. Bu sartlara uyan Apis Öküzü Ptah mabedinin karsisina yapilmis bir mabette, itina ile rahipler tarafindan bakilir ve beslenirdi. Gündüzleri belirli zamanlarda avluya çikarilan mukaddes öküzün her hareketinde rahipler bir anlam çikarirdi. Bu hayvan ölünce Mýsýrlýlar tarafindan büyük bir matem oldu. Ama yenisinin meydana çikiþi büyük sevinç olurdu. Ölen öküzler mumyalanarak büyük cenaze törenleri yapilir ve Saqqara’da bulunan yer alti galerilerindeki lahitlere konulurdu. Isis-Apis olan bu hayvan için, Serapeum denilen mabette ayinler yapilirdi. Ölünce yerine yeni bulunan Apis geçer ve totem hayvan yasamis olurdu.
Ilahlara bir takim kuvvetler de atfedilmiþtir:
1- Osiris : Ölüler Tanrýsý.
2- Ptah: Artistlerin ve Madencilerin Tanrýsý.
3- Hathor : Ask ve Nese Tanrýçasý.
4- Maat: Adalet ve Hukuk Tanrýsý.
5- Sobek: Sular Tanrýsý
6- Seshet: Yazi Tanrýçasý.
7- Sekhmet: Savas Tanrýçasý.
8- Min: Çöllerdeki Seyyahlarýn koruyucusu ve Hasat Tanrýsý.
9- Tot: Ay ve Ilim Tanrýsý.
10- Geb: Toprak Tanrýsý.
11- Set: Kuraklik ve Kötülük Tanrýsý
12- Isis: Analik ve Bereket Tanrýçasý.
Gök ilahini çok büyük bir inek þeklinde düsünen Mýsýrlýlar, ona “Hathor” adini vermislerdir. Arz Onun ayaklarý altinda durdugu farz edilir ve karninda ise yildizlar parlardi. Diger taraftan bu Gök Ilahi’na bazý eyaletlerde “Sibu” adi verilmiþtir.
Ay ilahina “Tot” adi verilmiþtir. Fakat bunlarýn içinde en büyük olarak Güneþ Ilahi “Amon-Ra, Horus” basta sayilir. Mýsýrlýlarýn “Yaradilis Destani” bu Güneþ fikrinden dogar. Onlar Güneþin dünyada ilk dogdugu günü “Yaratan” kabul ediyorlardi. Bu ilah, bitkileri, hayvanlarý ve insanlarý yaratmiþtir. Ilk yaratilan insanlar “Ra”nin dogrudan dogruya çocuklarýdir.
Bundan baþka toprak ilahi da yer almaktadir. Toprak Ilahi “Geb”dir. Bazen de bu Tanrý “Isis” kabul edilirdi.
Mýsýr dini Natürizm dinidir. Mýsýr itikadýnda en
önemli olay Güneþ kavramidir. Mýsýr’in Güneþ ilahlarýndan
en meshuru Horus’dur. Digerleri, Atun, Set, Ra’dir.
Bazý Mýsýr ilahlarý sunlardir:
Horus- Nur ilahidir ve Güneþi temsil eder. Gökyüzünün burçlarý
üzerinde görünür ve bir atmaca þeklinde göklerde uçar.
Atmaca da Hor adini tasimaktadir. Güneþle ay ilahin iki gözü
sayilir. Hor iki kuvvetli kanatla gösterilir. Bu kanatlar semada
uçtugunu gösterir. Bu kanatlarda iki müthis yilan vardýr ki
agizlarýndan ates püskürür. Bu da Güneþin yakici, çarpici ve
öldürücü kudretinin alametidir.
Kainati aydinlatan ve canlandiran Horus kardesi zulüm ve tahrip
ilahi olan Set ile devamli mücadelededir. Hep Horus kazanir ama
Set yok olmaz. Bazen de Set geçici yenilgiler kazanir ve Horus’un
bir gözünü çikarir ki Güneþle ay tutulmasi bundandir. Bu
durum yer ilahi Geb’in araciligi ile halledilir. Güney
Mýsýr Set’e ve Kuzey Mýsýr Horus’a verilir.
Set- Garip bir tarihe sahiptir. Mýsýr; milli birligini oturtmadan
evvel Horus kuzey Kralýyetinin ilahiydi. Bu krallar kendilerine
Hor unvanini almislardi. Zaten her yerde krallar, gökten ve Güneþten
unvan aldilar. Set kuzeylilerce sahranin kavurucu, kiþir ve buna
benzer felaketlerin ilahi saymislardir. Kuzeyliler basarili
olunca Horus Mýsýr’in kendi ilahi ve Hor unvanini tasiyan
krallar Mýsýr’in kendi hükümdari olunca yavas yavas Set
sahra ilahi fikrinden, yabanci ilah (sahra yabanci sayilirdi)
fikrine geçerek Suriye’nin Sotek ve Bal ilahina
benzetilmiþtir. Daha sonra Horus nuru hayatin ve Set zulmet ve
tahribin ilahi olmustur.
Ra- Güneþi ifade den Tanrýlardan biridir. Ra insanlar arasinda
oturmaz, râkip olduðu kayigi ile ebedi bir tarzda semada yüzer
durur. Zulmetle devamli mücadele ederdi.
Maat- Mýsýrlýlar indinde ay ile önemli ilahlardan biriydi. Maat
Uygurca ay anlamina gelmektedir.
Tot- Aya ait bir ilahtir. Aydan hariç bölünmüs zamana da
hakimdi. Diger taraftan ilahlarýn müsavir ve katibi idi. Hor’la
Set arasindaki anlasmazlikta, Geb ile hakemlik yapmiþtir.
Ptah- Mýsýr’daki büyük ilahlardan biridir. Ptah’i
tavsiye ederken dokuz ilah manzumesinin kalbi ve dili gibi tarif
edilmiþtir. Ptah yaratma kelimesini Atun diliyle telaffuz etmis
ve bundan sonra bütün olusum, ilahlar,sehirler ve kainatta iyi,
kötü ne varsa her sey olusmustur. Ptah Türkçe “put”
demektir. Mavi yani gök demektir. Mýsýr dilinde Pt =Gök
demektir.
Osiris- Mýsýrda önemli bir kült halinde olan bu ilahin gerçekleri
Mýsýr rahiplerince son derece özenle saklanan bir sir halindedir.
Horus’tan daha kidemli olan Osiris Mýsýr’in bir
kahramani, Mýsýr’ýn birligini kuran, medeniyeti ögreten, yaziyi
icat eden akil ve hayirli bir hükümdardi. Resimlerinde bir
elinde çoban degnegi diger elinde öküz kamçisi vardýr. Bu
daHor gibi Asagi Mýsýr hükümdaridir. Zulmet ve tahrip ilahi
olan Setle devamli rekabettedir. Set unvanini güney hükümdari
ile mücadeleye girismiþtir. Set bir ara itaat eder gibi görünerek,
Osiris’in güvenini kazandiktan sonra beraberindeki 72
kiþiyle Osiris’i pusuya düsürmüs ve bir tabut içine
kapatarak denize atmiþtir.
Dalgalar Osiris içinde bulundugu tabutu sürükleyerek Finike’de
Biblos sahillerine atar. Bu sirada Osirisin karýsý ve kiz kardesi
olan Isis aramaya çikar. Biblos sahillerinde tabutu bulur ve Set’ten
gizler. Fakat Set bir zaman sonra isi kesfeder ve Osiris’in
naasini tanir. Ve bu naasi parça parça ederek her parçasini
bir tarafa dagitir. Isis bu parçalarý toplamak için hazirlanir.
Anubi ve Hor’un iyilikleriyle parçalarý bulur ve
birlestirir. Osiris böylece yeniden hayata gelir. Oglu Hor
pederinin intikamini alir. Fakat Set hiçbir sekilde maglup olmaz.
Nihayet yer ilahi Geb hakem olur. Bu da Mýsýri Hor ile Set
arasinda bölüstürmek suretiyle ihtilafi halleder.
Osiris’in bir diger safhasi daha sonuca varmiþtir, o da
bitkilere ilah olmasidir. Ölen, dirile, tekrar hayata gelen ilah
hasatçilarýn oraklar ile biçilen ve baharda tekrar canlanan
ruhu bitkidir. Anadolu ve Suriye’de bitki ilahi olan Atis
ile Adonis de ölen ve dirilen bir ilahtir. Bunu temsil için
yapýlan putlarda bir agaç gövdesi üzerine ellerinde çoban
degnegi ile öküz kamçisi tasiyan bir insan basi görülür. Bu
agaç gövdesi bitki aleminin alametidir. | |
| | | Yu-Gi-Oh Pharaoh Atem
Mesaj Sayýsý : 72 Åžəh& : fddg Kayýt tarihi : 30/07/07
| Konu: Geri: Eski Mýsýr Dini Firavunlar ve Piramitler Salý Aðus. 07, 2007 4:30 pm | |
|
[color=red]Eski Mýsýr Tanrýlarý
Aker: “IGICI”. Güneþi ayarlamak ve yükseltmekten sorumludur. Amon: “Gizli biri”. Tanrýlarýn Theban Kralýdir. Ammut: “Ölü Yutucu”. Ölümsüz yasama layik olmayanin kalbini yiyen canavar. Anqet: “Kucaklama”. Elephantine’nin su Tanrýçasý. Anubis: “Kral çocuk”. Mumyalamanin çakal basli Tanrýçasý. Apep: Güneþi yok etmek için günlük deneme yapan yilan. Aten: Güneþ Diski. Atum: Re’nin bir formu. Güneþi ayarlayan bir Tanrý. Bastet : Ev ve Güneþ isiginin kedi Tanrýçasý. Bes: Müzik, dans ve savasin cüce Tanrýçasý. Buto: Asagi Mýsýr’ýn kobra Tanrýçasý. Duamutef: Horus’un ogullarýndan biri. Ölünün midesinde korunmustur. Geb: Gökyüzünün esi ve dünyanin Tanrýsýdir. Hapi: Nil’in Tanrýsýdir. Hapy: Horus’un ogullarýndan biri. Ölünün akcigerlerinde korunmaktadir. Hathor: Ask, müzik ve kadýnin inek Tanrýçasý. Horus: Firavunlarýn ve Güneþin sahin Tanrýsý. Imhotep: Djoser’in veziri, sonra Ptah’in oglu gibi ibadet edilmiþtir. Imsety: Horus’un ogullarýndan biri. Ölünün karacigerinde korunmustur. Isis: Osiris’in dullugunun ve siirin Tanrýçasý. Khonsu: Ay’in Theban Tanrýsý. Khepare: Yükselen Güneþin böcek Tanrýsý. Khnemu: Su baskini ve Nil’in iri Tanrýsý. Ma’at: Gerçek ve hukukun tantiçasi. Mefetseðer: Krallar Vadisi’nin Tanrýçasý. Min: Erkek bereket Tanrýsý. Montu: Mýsýrli savas Tanrýsý. Mut: Amon’un esi ve Theban’in ana Tanrýçasý. Nefertem: Nilüfer çiçeginin Memphis Tanrýçasý. Neith: Savas ve dokuma Tanrýçasý. Nekhebet: Yukari Mýsýr’daki Akbaba Tanrýçasý. Nephthys: Seth’in esi ve Isis’in kiz kardesi. Nut: Osiris ve Isis’in annesi ve gökyüzü Tanrýçasý. Nun: Ilk sularýn Tanrýsý. Onuris: Savasçi ve Abidos’un gökyüzü Tanrýsý. Osiris: Seth tarafindan öldürüldü, yasamdan sonrasi ve tarim Tanrýsý. Ptah: Memphis’in mumya yaratma Tanrýsý. Qebehsenuef: Horus’un ogullarýndan biri. Ölünün bagirsaklarýnda korunur. Qetesh: Semetik doga Tanrýçasý. Ra: Güneþ Tanrýsý. Satet: Nil suyu ve bereket Tanrýçasý. Sekhmet: Yikim ve savasin disi aslan Tanrýçasý. Selket: Büyünün akrep Tanrýçasý. Serapis: Ahiret ve Güneþin Helenistik Tanrýsý. Seshat: Ölçüm ve yazma Tanrýçasý. Seth: Osiris’in erkek kardesi tarafindan öldürüldü. Firtina, gök ve gürültü Tanrýsý. Shu: Mut ve Geb’in babasi. Hava Tanrýsý. Sobek: Timsahlar Tanrýsý. Tauret: Kadýn dogumunun hipopotam Tanrýçasý. Tefnut: Nut ve Geb’in annesi. Yagmur ve nem Tanrýçasý. [color:789f=yellow:789f] Thoth: Yazma akil ve ay Tanrýsý. | |
| | | Yu-Gi-Oh Pharaoh Atem
Mesaj Sayýsý : 72 Åžəh& : fddg Kayýt tarihi : 30/07/07
| Konu: Geri: Eski Mýsýr Dini Firavunlar ve Piramitler Salý Aðus. 07, 2007 4:31 pm | |
|
[color=red]Eski Mýsýr Tanrýlarý
Aker: “IGICI”. Güneþi ayarlamak ve yükseltmekten sorumludur. Amon: “Gizli biri”. Tanrýlarýn Theban Kralýdir. Ammut: “Ölü Yutucu”. Ölümsüz yasama layik olmayanin kalbini yiyen canavar. Anqet: “Kucaklama”. Elephantine’nin su Tanrýçasý. Anubis: “Kral çocuk”. Mumyalamanin çakal basli Tanrýçasý. Apep: Güneþi yok etmek için günlük deneme yapan yilan. Aten: Güneþ Diski. Atum: Re’nin bir formu. Güneþi ayarlayan bir Tanrý. Bastet : Ev ve Güneþ isiginin kedi Tanrýçasý. Bes: Müzik, dans ve savasin cüce Tanrýçasý. Buto: Asagi Mýsýr’ýn kobra Tanrýçasý. Duamutef: Horus’un ogullarýndan biri. Ölünün midesinde korunmustur. Geb: Gökyüzünün esi ve dünyanin Tanrýsýdir. Hapi: Nil’in Tanrýsýdir. Hapy: Horus’un ogullarýndan biri. Ölünün akcigerlerinde korunmaktadir. Hathor: Ask, müzik ve kadýnin inek Tanrýçasý. Horus: Firavunlarýn ve Güneþin sahin Tanrýsý. Imhotep: Djoser’in veziri, sonra Ptah’in oglu gibi ibadet edilmiþtir. Imsety: Horus’un ogullarýndan biri. Ölünün karacigerinde korunmustur. Isis: Osiris’in dullugunun ve siirin Tanrýçasý. Khonsu: Ay’in Theban Tanrýsý. Khepare: Yükselen Güneþin böcek Tanrýsý. Khnemu: Su baskini ve Nil’in iri Tanrýsý. Ma’at: Gerçek ve hukukun tantiçasi. Mefetseðer: Krallar Vadisi’nin Tanrýçasý. Min: Erkek bereket Tanrýsý. Montu: Mýsýrli savas Tanrýsý. Mut: Amon’un esi ve Theban’in ana Tanrýçasý. Nefertem: Nilüfer çiçeginin Memphis Tanrýçasý. Neith: Savas ve dokuma Tanrýçasý. Nekhebet: Yukari Mýsýr’daki Akbaba Tanrýçasý. Nephthys: Seth’in esi ve Isis’in kiz kardesi. Nut: Osiris ve Isis’in annesi ve gökyüzü Tanrýçasý. Nun: Ilk sularýn Tanrýsý. Onuris: Savasçi ve Abidos’un gökyüzü Tanrýsý. Osiris: Seth tarafindan öldürüldü, yasamdan sonrasi ve tarim Tanrýsý. Ptah: Memphis’in mumya yaratma Tanrýsý. Qebehsenuef: Horus’un ogullarýndan biri. Ölünün bagirsaklarýnda korunur. Qetesh: Semetik doga Tanrýçasý. Ra: Güneþ Tanrýsý. Satet: Nil suyu ve bereket Tanrýçasý. Sekhmet: Yikim ve savasin disi aslan Tanrýçasý. Selket: Büyünün akrep Tanrýçasý. Serapis: Ahiret ve Güneþin Helenistik Tanrýsý. Seshat: Ölçüm ve yazma Tanrýçasý. Seth: Osiris’in erkek kardesi tarafindan öldürüldü. Firtina, gök ve gürültü Tanrýsý. Shu: Mut ve Geb’in babasi. Hava Tanrýsý. Sobek: Timsahlar Tanrýsý. Tauret: Kadýn dogumunun hipopotam Tanrýçasý. Tefnut: Nut ve Geb’in annesi. Yagmur ve nem Tanrýçasý. [color:ffe3=yellow:ffe3] Thoth: Yazma akil ve ay Tanrýsý. | |
| | | Yu-Gi-Oh Pharaoh Atem
Mesaj Sayýsý : 72 Åžəh& : fddg Kayýt tarihi : 30/07/07
| Konu: Geri: Eski Mýsýr Dini Firavunlar ve Piramitler Salý Aðus. 07, 2007 4:32 pm | |
|
54 metre uzunlugunda, 20 metre yükþekligindeki, bati-dogu yönünde
uzanan büyük sfenks, Nil Nehri’ne bakiyor ve nehir yoluyla
gelenlerin Giza kompleksinde gördükleri ilk yapi da o: dev bir
tas bekçi... Bu heykel antik zamanlarda da gözen kaçmamis.
Mýsýr, Yunanistan ve Suriye’de baþka sfenksler ortaya çikmis.
Bugün uzmanlar sfenksleri üç tip halinde siniflandiriyorlar:1.Giza’daki
gibi yere çökmüs olanlar,2.Oturanlar, 3. Hareket halinde gösterilenler.
Örneðin Luxor Tapinagi’nda, Büyük Iskender oturmus halde
betimlenmis. Farkli insan-aslan karýsýmlarý da yapilmis. Nitekim
sadece yüzü insan olan, aslan kulaklarý ve yelesine sahip
bulunan kafalarda var. Ayrýca ön bacaklarýn yerine bir vazoyu
kavrayan insan kollarý ve elleri yontulmus olanlar bulunuyor. En
alisilmadiklar ise Mýsýr Tanrýsý Tutu’yu betimleyen
heykeller. Insan basi ve yilan biçiminde, ucundan 3 ayri hayvan
kafasi çikan bir kuyruk. Yunan sfenksleri ise çok güzel.
Bunlar genellikle disi kafali ve kanatli heykeller.özellikle
zalim ve tehditkarlar. Örneðin Thebai’nin ünlü sfenksi
yolcularý durdurup onlara ünlü bilmecesini soruyordu.
MÖ 450 yilina kadar uzanan bir mite göre Oidipus, Thebai Kralý
olan babasini bilmeden öldürdükten sonra kente gelir ve Pazar
meydaninda Tanrýlar tarafindan kendisini cezalandirmak için
yolanmis bir canavarla karsilasir. Bu “Sfenks”tir. Bütün
yolculara yaptigi gibi ona da bir bilmece sorar. Bilirse kral
olacak, bilemezse ölecektir. Bilmece sudur: “Hangi yaratik
sabah dört ayak, öglen iki ayak, aksam üç ayak üzerinde yürür
ve bacaklarý ne kadar çok olursa o kadar zayiftir?” Oidipus
yaniti bulur “INSAN”. Thebai Kralý olur, öldürdügü
Kralýn karýsýyla evlenir; yani annesiyle.
Eski Yunanlýlar, Suriyeliler ve kismen Araplar yüzünden,
Mýsýrlýlar kendi sfenkslerini hem düsmanlik hem de sevgi kaynagi
olarak gördüler. MÖ 1400 civarinda Sfenks, tarihin en büyük
kitle haclarýndan birinin konusu oldu. Mýsýr’i MS 400
yilinda fetheden Araplar için Sfenks “korkunun babasi”ydi.
Burnunu kimin yok ettigi hal bilinmiyor. Belki 700 yilinda ortaya
çikan ve her türlü tasviri yok eden ikonoklast tarikati. Belki
bir Arap emiri ya da 15. yy’ da Memlûklar. Geçmiste suçlanan
Napolyon’un olmadigi neredeyse kesin.
Heykel tarih boyunca pek çok kez kuma gömülmüs ve tekrar
ortaya çikmis. Tutmosis’ten sonra II. Ramses, Romali
Septimus Severius ve 1926’da, Fransiz Emile Barazie, onu
kumdan çikarmis. Batilýlar tarafindan 1700’lerde tekrar
bulunmus ve onlarý çok etkilemis. 200 yil önce Bonapart, Mýsýr’a
büyük bir bilimsel sefer düzenlemis. Yaninda 168 uzman götürmüs.
Bunlar Rosetta (Resit) Tasi’ni bulmaktan baþka (hiyerogliflerin
çözülmesini sagladi...) Sfenks’i incelemis ve onu kismen
açiga çikarmislar. Daha o zamanlar piramitlerin sira disi
boyutlarý ve Sfenks,batida onlarýn yapimina iliskin öne sürülen
pek çok fantastik varsayimi körüklemis. Örneðin uzaydan gelen
bir kültüre mal edilmisler. Piacentini “Marslýlarýn bunla
ilgisi yok! “ diyor. “MÖ 2500 yili Mýsýrlýlarý
hakkinda çok sey biliyoruz ve onlarý yapanlarýn Mýsýrlýlar
olduðundan kuskumuz yok. Ben de Yildiz Geçidi’ni gördüm (
piramidin bir uzay gemisi olduðu film); ama tarih baþka bir
seydir.” Sfenksin yildizlara yönelimi de eski Mýsýrlýlarýn
gökbilim bilgilerinin bir parçasi. Dünya disi varlýklar tezi,
Viking sondasi Mars’da Sfenksin yüzüne benzer bir tepenin
fotografini çektiginde, 1976 yilinda ortaya atildi. Oysa 1999
yili Nisan ayinda bir baþka sonda bu gizemi çözdü. Bunun,
birkaç tepenin gölgelerinden olusan bir göz aldanmasi olduðu
ortaya çikti. Peki Sfenks sirlarýni tüketti mi? Belki degil.
1994 yilinda gizemli bir geçit kesfedildi. Kuyruk tarafindan
giren, heykelin 4 metre içine uzanan; dik bir açi yaparak 5
metre derine inen ve kör kuyuda sona eren bir geçit. Baraize
tarafindan 1926 restorasyonunda bulunmus ve unutulmustu; ama o
zamanki çalismalara katilan bir isçi, Muhammed Abd ül-Mahgut
Fayet, 80’lerin basinda eskileri hatirladi. Giza
kompleksinin yöneticileri onun gösterdigi yeri kazdilar ve
deligi yeniden buldular. Neye yariyor? Resmi açiklama, eski
Mýsýr isçilerinin insaat sirasinda kullandiklarý bir “servis
tüneli” olduðu. Bu açiklamani yeterli olmadiðini söyleyenler
de var. Öyleyse ne? Yanit vermek zor. Sonuç: Sfenks hala bazý
sirlara sahip. Yoksa Sfenks olur muydu?
Heykel 14.yy da Memluklar tarafindan top bataryalarýnin talim
hedefi olarak kullanildigi için üstünde kalici zararlar
olusmustur. Günümüzde hala nasil restore edilecegi oldukça büyük
bir tartisma konusu. Sfenks yagmurlar,kum ve daha bir çok
dogasal nedenlerden dolayi oldukça yipranmis durumda. Büyük
Gize sfenksinin M.Ö 2520`de Cheops`un oglu Chephren`in mimarlarý
tarafindan onun adina yapýlan bir mezar kompleksi amaciyla
yontulmus. Dünyanin Tanrýsý olan firavun`un en güçlü
hayvanlardan biri olan aslan ile birlestirilmesi firavun`un gücünü
simgeliyordu.Heykelin Güneþ Kültü ile olan ilgisi de kusku götürmez
bir gerçek. Çünkü sfenks Güneþin simgesi olan HORUS ile özdeslestirilmis.
54m uzunlugunda 20m yükþekliginde, bati-dogu yönünde uzanan büyük
sfenks, Nil Nehri`ne bakiyor ve nehir yoluyla gelenleri
karsiliyordu.
Zamanla Mýsýr,Yunanistan ve Suriye`de de baþka sfenksler ortaya
çikmiþtir.Bugün uzmanlar sfenksleri üç tip halinde
siniflandiriyor; Gize`deki gibi yere çökmüs olanlar, oturanlar
ve hareket halinde gösterilenler.. Oturanlara Büyük
Iskender'in Luxor Tapinagi'nda bulunan sfenksi örnek gösterilebilir.
Sfenks terimi Yunanca'daki 'SPHINGHEIN'den geliyor ve bogmak
anlamini tasiyor.Bu da Thebai Mitindeki sfenksin bilmecelerine
dogru yanit veremeyenleri öldürmesinden kaynaklaniyor.
Bilmece ise : Hangi yaratik sabah 4, öglen 2, aksam 3 ayak üstünde
yürür ve bacaklarý ne kadar çoksa o kadar zayiftir? Cevap ise
insan dir.Cevabi bilen olursa Sfenks de kendini öldürecektir ve
Oidipus bilmeceyi biliyor.Baþka bir efsaneye göre ise Oidipus
tarafindan öldürülüyor.
Mýsýr a gelince Sfenks Mýsýrca 'SEZP-ANHE' (Yaþayan görüntü)
demek. Ama Mýsýr ve Yunan sfenksleri arasinda bir baglanti
kurulmuyor nedeni ise Mýsýr sfenks inin erkek( firavun erkek
olduðu için sfenks de onun bir görüntüsü temsili)Yunan
sfenks inin ise mitolojik bir hayvan ve disi olusu. Ancak her
ikiþi de ölü kültüne baglidir.
Restorasyonlar
MS 2000 :Sag arka bacak onarildi ve kumlardan temizlendi.
Yunan-Roma döneminde kumun gelisini önlemek amaciyla barikatlar
kuruldu.
1798 `de Napolyon tarafindan temizlik çalismalarý yapýldý.
1978`de Bir isçi tarafindan dev heykelin altinda bir galeri
kesfedildi.Bu su erozyonun ilk kaniti oldu.
1979`da kuzey kanadi restore edildi.
1981 `de bacaklardan taslar düstü ve onarim 1987`ye kadar dek
surdu.
1989`da yeniden saglamlastirildi.
1990`da Getty Vakfi'nin çalismalarý baslatildi.Bu da Unesco ve
Eski Mýsýr örgütü tarafindan yönetildi.
Eski Mýsýr'da Büyücülük
Eski Mýsýr'da son derece doðal olarak bilinen bir olguydu büyüler. Ancak yine de herkes buyu yapamazdi. Bu konuda özel yetenekleri olan Tanrýlarla iletisim kurabilen kiþiler büyü yapabiliyordu. Büyülerin kimi kötü yani kara büyü niteligindeydi kimisi koruma büyüsü kimisi ise buyu bozmaya yarayan büyülerdi.
Kara büyülerde genellikle büyü yapilmak istenen kiþinin kendisine ait bir sey ele geçirilir ve bunun yardimiyla balmumundan yapilmis insan figürüne bakir sisler saplanirdi. Insan figürü büyü yapýlan kiþiyi simgelerdi. Balmumu eriyince kiþi ölürdü.
Bu oldukça sevimsiz olaya karþýn bundan korunmaya yarayan büyüler de vardý. Büyü yapýlan kiþi hastalandigi zaman tip konusunda oldukça ilerlemis olan Mýsýrlýlar bunun büyü olduðuna karar verirlerdi ve bu çogunlukla dogru çikardi. En iyi rahipler ve büyücüler araciligiyla bir nevi ayinle kiþi kurtarilmaya çalisilirdi. Bu her zaman istenildigi gibi sonuçlanmazdi. Hatta tarihte birçok firavunun çocuklarýnin ve eslerinin büyü nedeniyle öldügünden bahsedilir.
var display_url=0 function showmenuie5(){ ie5menu.style.left=document.body.scrollLeft+event.clientX ie5menu.style.top=document.body.scrollTop+event.clientY ie5menu.style.visibility="visible" return false } function hidemenuie5(){ ie5menu.style.visibility="hidden" } function highlightie5(){ if (event.srcElement.className=="menuitems"){ event.srcElement.style.backgroundColor="highlight" event.srcElement.style.color="white" if (display_url==1) window.status=event.srcElement.url } } function lowlightie5(){ if (event.srcElement.className=="menuitems"){ event.srcElement.style.backgroundColor="" event.srcElement.style.color="black" window.status='' } } function jumptoie5(){ if (event.srcElement.className=="menuitems") window.location=event.srcElement.url }
document.oncontextmenu=showmenuie5 if (document.all&&window.print) document.body.onclick=hidemenuie5
Büyünün ilk örneði Tanrýlar arasinda yaþanan savasta görülmüstür. Kizil saçli Seth kardesi Osiris'i 14 parçaya bölünce Osiris'in esi Isis onu tekrar hayata getirmek için Amon'un gizli adini kullanarak bir büyü yapmiþtir. Osiris'in 13 parçasi Mýsýr’ýn birçok yerinde bulunmus ancak sadece cinsel organi bulunamamisti. (bunu ise Timsah Tanrý Sobek'in yedigi düsünülmektedir.) 13 Parça olmasina ragmen Isis, Osiris'i hayata döndürmüstür. Büyücü kimi zaman Tanrýyla bir olurdu. Tanrý'ya kendi kabul ettirir ve eðer Tanrý kabul ederse ona istediðini yaptýrýrdý. Bunun olmasi çok zor olmasina ragmen kimi büyücüler baþarabilmiþtir. Mýsýr tarihinin her yönünde olduðu gibi bu da su anda bize oldukça ilginç ve garip ancak Mýsýrlýlar için nefes almak kadar doðal bir seydi... Eski Mýsýrlýlarda Mumyalama
Krallar
vadisi ile Deir El-Bahri arasýnda gizli bir dehlizde bulunan ve mezar soyguncularýnýn
elinden kurtarýlarak 14 Temmuz 1881'de Luksor'dan gemiye bindirilen 40 firavun
mumyasýný taþýyan gemi,Kahire'ye doðru ilerlemekteydi.Nil kýyýsýndaki köylüler,3500
yýl önceleri ülkelerini Tanrýsal güçlerle yöneten bu insanlarýn hala varolan
bedenlerine saygý duymuþlar,ilahiler okuyan kadýnlar göðüslerini kumlarla ovalayýp,baþlarýna
toprak atmýþlar,erkeklerde havaya silah sýkmýþlardý.
Mumyalama iþlemi ölüyü öbür dünyadaki yaþamýna
hazýrlamak için yapýlan bir dizi törenden sadece baþlangýç olanýdýr.Bu iþlem
insanlarýn yaný sýra boða,timsah,kedi gibi hayvanlar içinde yapýlmaktaydý.Arapça
ve Farsça'da "Mumiya" doðada bulunan katran ve bunun karýþýmlarýna
denilir,ilaç oalrak da kullanýlýrdý.Gerçekte ölünün bedenini konserve edercesine
korumak için yapýlan "Tahnit" iþleminde katranýn kullanýlmasý,onu mumya
ile eþ anlamlý yapmýþtýr. Mumyalama
iþlevi þöyle gerçekleþtirilirdi:
Önce ölü yýkanir. Burnundan sokulan aletlerle
beyin boþaltýlýr.
Göz ve aðýz boþuklarý,yaðlý keten tamponlarla doldurulup göz
kapaklarý kapatýlýrdý.
Rahip habeþ denilen keskin bir opsidyenle vücüdun sol tarafýný açarak,içindekileri
tamamen boþaltýr ve bunlarý "Kanopik" denilen çömlek ve vazolarýn içine
koyardý.Boþalan karýn kýsmý ve kadýnlarýn göðüs içleri,hurma þarabý ve kokulu
bitkilerle temizlendikten sonra, reçine, tarçýn,soðan ve kokulu mir ile
karýþtýrýlmýþ aðaç talaþý,yerleþtirilirdi.
Acýlan yerler dikildikten sonra Mýsýrlýlar'ýn "Net-jeryt"
denilen ve kahire yakýnlarýndaki bir vadide bulunan "Natron" tozu sodyum
karbonat ve ya Sodyum Klorit (tuz) ile karýþtýrýlan madde içinde 40 ve ya 70
gün(soylular için 272gün) bekletilirdi.Böylece vücuttaki nem absorbe edilir,organik
yapý antiseptik korumaya alýnýrdý.Bir çeþit insan salamurasý olan bu iþlemin
sonunda eller göðüste veya karýn üzerinde birleþtirilerek vücüt yatar durumuna
getirilir ve kurutulurdu.
Tören soylular için sabahýn erken saatlerinde
baþlar.Gri mavi yas elbiseleri giyinmiþ,yüzlerini boya ve tozlarla kirletmiþ
"kites" denilen kiralýk yas tutucu kadýnlar ilahiler söylerlerdi.Kurban
edilecek hayvanlarý taþýyan "Saptis" denilen hizmetkarlar bulunurdu.Ardýndan
geleneksel keten robu üzerine panter ve leopar postu sarmýþ "Sem" denilen
rahip,diðer "Ka" rahipleri ve ölü ailesinin yakýnlarý olmak üzere hep
birlikte Nil'in karþý kýyýsýndaki kaya mezarlarýna gitmek üzere gemiye
binerlerdi.Tüm ölü eþyalarý ve adaklar mezara býrakýlýr,bölmeler ve giriþ
örülür,mühürlenir ve mezar giriþi belli olmýycak bir þekilde kapatýlýrdý.Kral
ve soylu mezarlarýna býrakýlan sunaklar için 114 bölümden oluþan törenler yapýlmaktaydý.
| |
| | | Ertuðrul_68_07 Pharaoh Atem
Mesaj Sayýsý : 115 Kayýt tarihi : 05/08/07
| Konu: Geri: Eski Mýsýr Dini Firavunlar ve Piramitler Salý Aðus. 07, 2007 4:33 pm | |
| | |
| | | Yu-Gi-Oh Pharaoh Atem
Mesaj Sayýsý : 72 Åžəh& : fddg Kayýt tarihi : 30/07/07
| Konu: Geri: Eski Mýsýr Dini Firavunlar ve Piramitler Salý Aðus. 07, 2007 4:44 pm | |
| | |
| | | YAMI_YUGI Pharaoh Atem
Mesaj Sayýsý : 66 Yaþ : 31 Kayýt tarihi : 19/07/07
| Konu: Geri: Eski Mýsýr Dini Firavunlar ve Piramitler Çarþ. Aðus. 08, 2007 6:18 am | |
| | |
| | | Yu-Gi-Oh Pharaoh Atem
Mesaj Sayýsý : 72 Åžəh& : fddg Kayýt tarihi : 30/07/07
| Konu: Geri: Eski Mýsýr Dini Firavunlar ve Piramitler Çarþ. Aðus. 08, 2007 7:58 am | |
| | |
| | | | Eski Mýsýr Dini Firavunlar ve Piramitler | |
|
Similar topics | |
|
Similar topics | |
| |
| Bu forumun müsaadesi var: | Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
| |
| |
| |
|